الخميس، 25 يونيو 2009

من رغيف العيش لقرص الدواء يا قلبى لا تحزن 2


مبدئياً كده

أقسم بالله العظيم إنى أقول الحق


بسم الله

هيييييييييييييه

ثانياً مصنع الدواء فى مصر المحروسة

طبعاً أنا سبت شغلى فى المطحن بعد ما دبيت ستوميت خناقة هناك علشان المرتب والمعاملة والذى منه وسافرت الإمارات أدور على شغل وطبعاً بعد نجاحى المبهر فى الإمارات _ راجع مغامرات ابن العزيزة فى بلادنا اللذيذة
الجزء الأول و الثانى _ لقيت أبويا بيتصل بيا دولى وطبعاً دى حاجة استغربتلها جداً نظراً لفاتورة التليفون والميزانية والكلام اللى كلنا حافظينه ده بتاع الأبهات وبيقولى أرجع يا عواد بلدك محتاجاك وفتحوا هنا مصنع أدوية وجبتلك واسطة يالا


أرجع يا عبيط أرجع يا مجنون


وطبعاً زى أى شاب عبيط ومتفائــــــــــــــــــــــل رجعت على طول وقدمت ورقى فى المصنع ممهوراً بإمضاء من الواسطة إياها


والحمد لله أترفضت ولا طولت عنب الشام ولا بلح اليمن


المهم بعد سنة أتصلوا بيا قال إيه إنت أتقبلت فى المصنع وتعالى استلم وظيفتك

روحت يا أخويا دخلت المصنع وأنا داخل الإنتاج

حاجة كده إيه آخر آلاجة تقولش داخل مفاعل نووى حيطان مدهونة إيبوكسى من على اليمين وإزاز دوبلكس من على الشمال وأفتح باب ألاقى باب وأطلع من باب آلاقى كوريدور والأبواب كلها أستانلس حاجة كده بتاعة شغل بره ولازم تلبس بالطو وأوفر شوز وأوفر هد كمان

آه أومال ما أنا أصلى داخل الإنتاج بتاع مصنع الأدوية وهشتغل مهندس صيانة كمان


أفرحى يا أما وقومى أرقصى يا عدلات


ولولولولولولولولووووووووووووووووووووى


والله وباضتلك فى القفص ياد يا ميخو


وأول حاجة شفتها لقيت غندورة ماشية بشبشب حمام أبو صباع وجره وراها كيس زبالة كبير قوى وجاية من جوه ورايحة ناحية المغسلة

قلت يا واد طنش خالص

يمكن ميكونش هوا ده الإنتاج

شوية وألاقى كل البنات لابسين شباشب وماشيين جوه بيضحكوا ويهزروا مع بعض

قلت يا واد طنش خالص

يمكن النهاردة نظافة بس أو الفن داى بتاعهم

شوية وأسمع صوت مكنة شغالة وواقف عليها ناس إيديهم فيها شحم وزيت

قلت يا واد طنش خالص

يمكن بيعملوا صيانة

إنما ألاقيهم بيعبوا أقراص فى الشرايط بمناظرهم دى أهو ده اللى لايمكن أبداً

وماسكين مقشة بيكنسوا بيها الأقراص اللى وقعت على الأرض علشان يعبوها تانى سي تا إيمبوسيبل

فينك يا عواد

غطينى وصوتى عليا يا أما

وللحديث يقية

هناك 13 تعليقًا:

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

اولا بتهرج سيبت الامارات علشان تيجى تشتغل هنا؟؟؟؟
اهو ده التميز اللى ببنتكلم عليه الناس كلها تسيب هنا وتروح هناك,انت سيبت هناك وجيت هنا احيك على التفرد اللى عملته ده:))
ثانيا انت بتهرج؟الادويه اللى بنبلعها دى اتعمل فيها كده يعععععع طب بتقول لييييييييييييه ؟
هتقولى مش لازم اعرفك اقولك ياسيدى انا مره كنت عاوزه اكل فطير وبعدين شفت شكل الراجل اللى بيعملها حلفت ماكل فطير طول حياتى لكن اكل من غير مشوف اه انا عدى مبدأ.
روح ربنا يسامحك.حد فيهم كان عنده برد؟ اشجينى باه؟

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

بثثثثثثثثثت, لا انا بس حبيت اقولك انى فيرست كومنت.
ربنا يسامحك وعلى فكره انا عندى حساسيه من بعض انواع الانتى بيوتك انا شاكه تكون اللى انت بتقول عليها دى:(

بلاش فضايح يقول...

كفااااااااااااااااااااااااية
كفاية الله يخليك

فاضل ايه
الدقيق وطلع بالبنى آدميين
الفراخ عندنا برد
اللحمة فيها خنازير
السمك مسرطن
الخضار مسموم
الفاكهة شاربة لما قايلة يا بس
المية بتاعة ربنا يا مؤمنين فيها شوائب وصدا
رغيف العيش لا يصلح للاستهلاك الآدمى
الدوا يا ناس بئا بالزبالة

كتير كدة كتير
صح؟؟؟؟

بلاش فضايح يقول...

الغريب ان مدونتك اسمها رحيق الحياة
اللى يشوف الاسم يبئا عنده أمل فى الحياة

واللى يقرا
يكره نفسه
ههههههههههههههههه

Me7'o يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه

أولاً
نورتى المدونة ومبروك عليكى التعليق الأول

ثانياً
لو عاوزة تعرقى مبرراتى عليك بقراءة مذكراتى
مغامرات ابن العزيزة فى بلادنا اللذيذة 1 ، 2

ثالثاً
مبدأ إنك تاكلى من غير ما تشوفى مبدأ حلو قوى

أقولك على قصة حلوة

كان فيه محل فى بنها اسمه حبذا
ده كان صديق الطلبة
لإنه كان بيبيع سندوتشات الكبدة والفراخ والسجق الرغيف من نص جنيه وبجنيه وبجنيه ونص

طبعاً أمم عليه
والمحل نفسه زبالة
الراجل يروح فارد خمس أرغفة قدامه ويحط عليهم بقى الكبدة واحد واحد والسلطة واحد واحد
أحلى حاجة بقى لما كان ييجى يحط الفلفل
بيرشه فوق كل رغيف
وما يلفش الرغيف إلا لما يعطس فيه الأول

هاتششششششششش ويروح لافف
واللى بعده
يرش الفلف
وهاتششششششش ويروح لافف

والرغيف اللى يفوت ما يتحسبش
ههههههههههههه

تحياتى

Me7'o يقول...

نونا بلاش فضايح

فاضل الهواء

بصى يا ستى
رحيق الحياة ده الاسم الكودى بتاع الست حرمنا المصون
لإنها بجد إديتنى أمل فى الحياة وحسستنى إن الحياة لسه فيها أمل

تحياتى ونورتى المدونة

جحا المصرى يقول...

ههههههههههههههه
ياحلولى بيكنسوا الدواااااااااااا
انا هبطل أخد اى دوااااااااااااااااا

Me7'o يقول...

جحا المصرى

أنا زعلان منك قوى والله
إزاى إنت بس اللى تعلق

والحمار مالوش نفس ولا إيه
أنا لو مكانك أخش أى مدونة أقول رأيين
رأيى أنا ورأى الحمار

والله فكرة مية مية
ههههههههههههه

Mo2M3N-MiLo يقول...

بص يا حوبى معليش انا عارف ان ممكن يكون كلامى جامد شوية بس انا زى اخوك
اول حاجه اكبر غلطه فى حياتك انك تسيب الامارات و اتاكد مليون فى المائة انها مش راجعه تانى
تانى حاجه عارف انته بره لو بيعملك زباله هتلاقى
فلوس و ناس و بشر عايزه تعيش و بتخاف على صحيته
مش عشان تنزل تجيب عيش على الصبح
تعمللك 100 خناقة
وعشان ايه عشان عيش
ربنا معاك يا حوبى

دودو يقول...

مش بقولك كل مرة اسمع فيها حاجة استفوجىء

واتخض زى ماتكون اول مرة
بس الدواء
لاماكانش العشم

دة انا كنت فاكرة هتقول التركيبة مش مطابقة

حاجات كدة
انما توصل انة بيتكنس من على الارض ويعبوة لنا
يالهووووووووووووووووووى


تصدق بقى احلى حاجة انت قولتها
ان احنا ناكل من غير مانشوف


هنلاقيها منين ولامنين

وبعدين يابنى اية الشذاجة وحسن النية دى

حد يجيلوا فرصة يكت ويرجع تانى

تحياتى وربنا يوفقك

Me7'o يقول...

Mo2M3N-MiLo

انا معاك إنى بره هلاقى فلوس وهلاقى عيشة بس لو مكنتش بكرامتى يبقى

طززززززز فشششششششششششش

استنى لما تقرا باقى الحلقات وتشوف أنا عندى حق ولا لأ

تحياتى ونورت المدونة

Me7'o يقول...

دودو

هههههههههههههه

إنتى أقصى خيالاتك إن التركيبة متكونش مطابقة
ههههههههههههه
أومال لو عرفتى اللى جاى هاتقولى إيه

أنا كتيت ومتوفقتش
بس الحمد لله رجعت كتيت تانى

تحياتى
ونورتى المدونة

Haytham Alsayes يقول...

ربنا يكرمك علي الموضوع الحلو وياريت تكتب في موضوع التعليم