الأربعاء، 23 سبتمبر 2009

لقاء القطرين



تم بحمد الله اللقاء المرتقب بين مدونين السعودية اللى أنا كنت فاكره هايبقى قاصر على المدونين المصريين لكنى لقيته لقاء بين المدونين المصريين والسعوديين اللى أنا الصراحة استمعت بصحبتهم جداً جداً جداً وأكتشفت إن أحلى حاجة عملتها من ساعة ما عرفت النت هى إنى دخلت عالم التدوين



إيه الناس الحلوة دى



إيه اللى بيحصل ده



يا سلام يا سلام يا سلام





طبعاً رحت متأخر وما لحقتش اللقاء من أوله وكان هناك من اليمين:



1- عبد الله الفهيد كاتب الأنثى



2- محمد السعيد صديق كاتب الأنثى



3- عصام علام أحوال الهوى





5- محمد القويرى قويريات



6- محمد مختار رحيق الحياة



7- ماجد صديق كاتب الأنثى



8- ..... ...... المهندس





واللقاء كان فى ستاربكس الرياض أسفل برج الفيصلية واللى طبعاً كان بيدير اللقاء الدكتور عصام علام وكان بيديره بكل ود وديمقراطية وبنظام إنت معانا ولا لاسمح الله هههههههههههههه..



لا والله يا جماعة اللقاء كان تحفة بجد والدكتور عصام ده من اجمل الشخصيات اللى الواحد عرفها ويتمنى يشوف الناس كلها بنفس الاحترام ده ... راجل مرهف المشاعر رقيق الاحساس بيفهمها وهى طايرة وهو فعلاً طبيب لأحوال الهوى وكمان كان فيه واحد تانى من الناس اللى انا فعلاً أتشرفت بمعرفتها ولقيته المهندس اللى طلب عدم ذكر اسمه وهو شاب مصرى من أسوان وما ادراك ما شعب أسوان يعنى الناس الحلوة ... أوة ... يعنى الناس الطيبة ... إبة ... يعنى الناس الجدعة ... أدعة ... يعنى سمعنى سلام أسمر يا أسمرانى ... رانى ... مين قساك عليا لو ترضى بهوانى ... آنى ... برضه إنت اللى ليا


راجل جدع بكل ما تحمله الكلمة من معانى بس هو مش بيحب الأضواء والشهرة مع إن دماغه عالية جداً وعلى أعلى درجة من الثقافة أنا أول مرة أشوف مهندس كده الصراحة عمال يقرا يقرا يقرا لحد ما خلاااااااص حسسنى إنى بقيت قرطاس لب


نيجى بقى لحبيب هارتى أبو العريف وما ادراك ما أبو العريف ... الراجل ده جالنا من حائل وهى على بعد حوالى 650 كيلو من الرياض بس الصراحة الراجل ده خدعة أنا كنت فاكر بقى إنى هلاقى واحد لمض وبيشاكس لقيته هادى خالص ووديع وحبوب قوى بس إذا ذكرت المجدعة ذكر أبو العريف هو اللى كان السبب فى تجمعنا ده وكان أكتر واحد متحمس للقاء بجد بجد أنا احترمته جداً


والمفاجأة بقى يا جماعة كانت فى المدونين السعوديين شوية شباب يفرحوا ثقافتهم عالية جداً وكان الحوار معاهم ممتع لأقصى درجة
كاتب الأنثى أو عبد الله الفهيد وهو شاب أسمر اللون من نظرة عينيه ترى بئراً لا تستطيع سبر أغواره يذكرنى بقاسم أمين فى دفاعه عن المرأة ويذكرنى بنزار قبانى فى عشقه للمرأة ووصفه لها فهنيأُ لمن هى له
والقويريات وصاحبها محمد القويرى وفى ظنى إنه أحد أفضل مدونى السعودية فهو لم يترك جريدة أو موقع إلا وله فيه كلمة وهو شخص يجذبك من النظرة الأولى وتشعر معه إنه قريب منك أو إنك قد رأيته أو تعاملت معه من قبل
محمد السعيد وماجد لم يسعدنى الحظ بالحديث معهم ولكن من جاور السعيد أكيد هايسعد
وده كان أول لقاء تدوينى ليا
بس كان فيه حاجة غريبة
أنا كنت حاسس بألفة غريبة وأنا قاعد مع الناس دى كنت حاسس إننا عارفين بعض من زمان
أبو العريف بيقولى فيه واحد صاحبه لما لقى أخونا المهندس مهتم قوى بأبو العريف أول ما وصل الرياض واستضافه عنده ... صاحبه مكنش مصدق إن ممكن العلاقة او الصداقة بين المدونين ممكن توصل للدرجة دى من غير حتى ما يشوفوا بعض ... بينى وبينكم أنا كنت بقرا الكلام ده برضه على مدوناتكم بعد كل لقاء تدوينى وكنت باستغرب جداً لحد ما فعلاً وصلى نفس الاحساس
إن شاء الله اللقاء ده يتكرر تانى فى مصر وفى السعودية وعلى الدول المجاورة مراعاة فروق التوقيت

هناك 35 تعليقًا:

ستيتة يقول...

احب اهنيك على البوست التفصيلي ده
وعلى اللقاء الجميل ده


واهم شيء انك كتبت تلاتة كاتب الأنثى
يعني عبد الله الفهيد ماشي
وطب ومحمد السعيد ونقول كمان مرة ماشي
لكن حتى ماجد صديق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فالتحيا الأنثى اللي عملت ده كله

أبو العريف يقول...

حليب هارتي

ميخو باشا

والله انا اللي سعيد يا عمونا

وبعدين ايه وديع دي بتفكرني بحاجتين

الكلب لولو

واعلانات ميلودي ولامؤاخذه ( افلام عربي ام الاجنبي )

كل سنه وانتو طيبين

المشكله بقي والعويصه جدااااا

ان النداله عندي اندمجت مع الزهايمر

وولدو حالة توهان نستني استدعاء

المهندس المصري اللي بيحب مصر

وهو زعلان جداااااا

انا كنت هقوله انا مكنتش اعرف الميعاد

لقيت الناس مشردالي

وعمالين يقولو اني اللي بدبر وبجهز وبحضر

سلامووز

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

شفت بقى حركات الخيانة من ابو العريف
ثم أنا عاتب عليك
بقى لما عرفت الميعاد ما بعتليش إيميل ليه ؟
ما هو أنا ما كنتش أعرف من اللي حضروا اللقاء غيرك و غير ابو العريف
و قويريات بأتابع مدونته بس مفيش بينا إتصال عبر الإيميل

و لا واحد بلغني باللقاء و ميعاده
حاسس بمزيج من الأسف و الفرح
الأسف لعدم حضوري اللقاء و الفرح لإنه طلع لقاء جميل زي ما كنت متوقع
عارف لو حركة الخيانة دي إتكررت تاني حأزعل منكم بجد

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

بس ليه احنا معرفناش حاجة عن اللقاء ده
هو سرى ولا ايه
ولاكلو رجالى

غير معرف يقول...

كل لقاء وانتم طيبين

انا هحاول اتابع الناس اللي اتكلمت عنهم خصوصا الاخوه السعوديين .... عارف بستمتع جدا بمتابعه المدونين من بلاد تانيه .... تحس ان في اختلاف في الكلام والفكر

مبروك اللقاء مره تانيه .... وعقبال ما تحضر لقاء في مصر

أحــوال الهـوي يقول...

و الله يا حبيبي انا معاكم مش عليكم
بس تحس بوجهة نظرك في اللقاء السلاسه و خفة الدم مش الخانقه اللي انا كاتبها
اولا انا باشكر و دك و ادبك ووصف لي بكل ها الحب

و كما قلت ان اللقاء كان لابد ان يستمر لساعات

ارسل لي تليفونك لي معك كلام كتيييييييييير
و ضعت الرابط عندي في المدونه

تحياتي

شوكولاتة يقول...

ياسلام ياخويا ياسلام ياسلام إيه ياواد الوحدة الوطنية دي
بقى أنا أختك وماكنتش أعرف حاجة عن الموضوع ده تلاقيكم شربتوا شوكولاتة وأكلتو شوكولاتة علشان كده ماقلتليش
يوووووووووووووووه
ده ماكنش في مصر يبقى إنت زوغت من تمن التذكرة ماشي ياميخو

بس يارب ياعم يكون في كل يوم لقاء علشان تأنسنا ببوستاتك

شفت بقى أنا جدعة إزاي باجي أعلق أهوه خليك فاكر

وحشتني ياميخو ياعثل

فشكووول يقول...

السلام عليكم ميخو

تحياتى

كويس انكم تعملوا لقاءات بين المدونين فى السعوديه .. واحسن حاجه فى التدوين انك ما بتحسش انك سعودى او سورى او مغربى او مصرى ... كلنا عرب ودى بدايه للتوحد العربى باذن الله التى لولا حكامنا العرب الذين يصرون على تفرقتنا لتوحدت الشعوب

شفتك وعرفتك من الصوره

اقصوصه يقول...

الله اللقاء شكله كان حلو

يا حظكم

ليش بس ليش كلكم مدونين

يعني ما في مدونات؟

والا انتوا احتكرتوا

الحركه التدوينيه يعني؟

عيد سعيد

مش مبارك

لووووووووووووول

بلاش فضايح يقول...

جميل اوى ان ناس متعرفش بعضها تلتقى لقاء اكيد كان رائع
وخصوصا مع اختلاف الجنسيات
بجد حاجة جميلة

maha zein يقول...

ما شاء الله
ربنا يباركفيكم
و يجمعكم علي خير
يا عيني حسستوني بالغربة فعلا
بس الاهم انكم حسيتوا بسعادة لما اتقابلتوا
اهي حاجة تكسر حاجز الضيق ال في الغربة
كل سنة وانت طيب وبخير
و ربنا يرجع كل متغرب بسلام

Unknown يقول...

طيب والله برافو عليكم
اللقاء ده اعتقد ان احساسه اجمل من اللقاءات في مصر
لانه لقاء في غربه
بيكون مليان انس اكتر
ربنا يجمعكم دايما على خير

جلال كمال الجربانى يقول...

لقاء جميل وممتع وخصوصاً بهذا الوصف التفصيلى
وياريته يتكرر بينكم وياريت كمان يكون فيه مثله بمصر
وأنا سعيد إنى شاهدت صورهم وخصوصاً أخونا المهندس الأسوانى

وكل عام وأنت بخير حال
وعيد سعيد

غير معرف يقول...

ربنا يجمعكم دايما على خير
واكيد فى الغربة اللقاء بيفرق
ربنا يجيبكم بالسلامة
وتتجمعوا كلكم على ارض الوطن
تحياتى

رنونة حكومة ميخو يقول...

يلا اهوه سمحتلك تخرج وتشوف اصحابك .. أى خدعة..افتكرهالي ديه
والبنات يا عيني نفسهم فى لقاء مدونات .. انا كنت عمالة اقوله اروح معاك يقولى ما ينفعش ...يلا بقى كله بثوابه
المهم انك اتبسطت وشفت ناس تانية غيري هههههههههه
وياريت ترجع تكتب تاني بقه ...بلاش الغيبة ديه عن الناس

Me7'o يقول...

ستي تة حسب الله الحمش

تصدقى يا دكتورة أنا من كتر إعجابى بيه أنا كمان كنت عاوز أكتب قدام اسمى

محمد مختار صديق كاتب الأنثى

ههههههههههههه

تحياتى

Me7'o يقول...

أبو العريف

حبيب هارتى

بما إنك ذكرت ميلودى

المرة الجاية لما تيجى الرياض تخش عليا بفيلم تيتانك

نورت يا أبو العريف يا جميل
تحياتى

Me7'o يقول...

مهندس مصرى

طبعاً أنا معنديش أى تفسير للى حصل ده غير

"وما انسانيه إلا الشيطان أن أذكره"

بس احنا فعلاً خسرنا وجودك معانا جداً جداً جداً

متأسف

Me7'o يقول...

*البت المشمشية *حلوة بس شقية *

هو اللقاء مش سرى ولا حاجة بس الاتفاق على والزمان والمكان جه بسرعة جداً

وطبعاً بطبيعة الحال كان لقاء ذكورى وذلك لإقامته فى مدينة الرياض والتى يحرم بها اختلاط النساء بالرجال

تحياتى

Me7'o يقول...

فتاة من الصعيد

والله يا دكتورة أنا استفدت فعلاً من اللقاء الجميل ده وكانت دى أول مرة اقعد أتناقش وأسمع أراء لشباب سعودى

واللى لقيت إنه شباب محترم جداً وذو فكر ورأى جدير بالاحترام وكله كوم والموهبة عندهم كوم تانى خالص

سبحان الله ربنا مديهم موهبة فذة فى اللغة والخطابة فعلاً معرفتهم مكسب كبير

تحياتى

Me7'o يقول...

أحوال الهوى

والله يا دكتور أنا أتشرفت جداً بمعرفة حضرتك وفرحت جداً كمان إنى لقيت دكتور أديب وشاعر مرهف الحس زى حضرتك كده حقيقى كان شخصك الكريم مفاجأة لى لما تتسم به من صفات

تحياتى

Me7'o يقول...

شوكولاتة

أختى الحبيبة

عاوزة إيه يا بت يا شوكولاتايةإنتى
هاه

والله ولا ليكى عليا حلفان ما جبلك الشوكولاتة اللى قولتلك عليها وأنا جاى

وحشتينى

Me7'o يقول...

فشكووووووووووووووووووووول

عمى العزيز

منورنا والله

تصدق فعلاً انا مكنتش حاسس بأى فرق إنى مصرى أو هما سعوديين كان الكلام جميل وفيه حميمية كده

فعلاً كان حاجة تفرح

تحياتى

Me7'o يقول...

أقصقوصة

كان لقاء ذكورى وذلك لإقامته فى مدينة الرياض والتى يحرم بها اختلاط النساء بالرجال

كل عام وحضرتك بخير
وعيد سعيد
تحياتى

Me7'o يقول...

nona

اللقاء كان ممتع بالفعل وكان التعرف على أفكار مختلفة ومتنوعة مع اختلاف البيئة والنشئة شئ جديد عليا

تحياتى

Me7'o يقول...

maha zein

والله فعلاً فى الغربة الواحد بيتنشق على أى حد يتكلم ويفضفض معاه

تحياتى

Me7'o يقول...

لماضة

كل سنة وإنتى طيبة وعلى فكرة اسمك أتذكر فى اللقاء ده وطبعاً بكل خير

تحياتى

Me7'o يقول...

واحد من العمال

كل عام وانت بكل خير

بس أخونا المهندس الأسوانى مش موجود فى الصورة بناءاً على طلبه
هو كان ورا الكاميرا

اخونا اللى قاعد ده يبقى
أنا

Me7'o يقول...

ام مالك

كل سنة وحضرتك طيبة

وإن شاء الله نعمل اللقاء تانى فى مصر علشان نتعرف على كل الناس الحلوة اللى مالية البوجات دى

تحياتى

Me7'o يقول...

Rannonaaa

ماشى يا ستى
متشكرين ومش هانسهالك أبداً

إنتى عارفة أنا عمرى ما أتبسط من غيرك أبداً

تحياتى

محمد فوزي يقول...

شيء جميل لقاء المدونين وحاجه الواحد محروم منها برغم ان فيها مدونين متميذين لكن تعاكس ظروف العمل وغياب التنسيق لقائهم , فبرافو بجد نجاحكم في عقد هذا اللقاء

بس انت كاتب ركز على البوست ومالكش دعوه بيا وانا مش هينفع معلقش على صورتك !! إيه يابني ده انت كنت متنكر ولا إيه هههههه

بجد نورت بلوجر بموضوعاتك تاني
وكل سنه وانت طيب يا جميل

Unknown يقول...

إذا كنا احنا
بنحس بالالفة من
الكلام المكتوب
ايشحال لمّا الوجوة
تتقابل بقى؟
اسعدك الله كما
اسعدتنا بالتدوينة
التفصيلية دى :)

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كل سنة وانت طيب ..
ياريت تساعدنى فى حملتى "مدونتك هتنقذ طفللك"وهى فكرة بسيطة بس ان شاء الله خيرها كبير وانا عارف ان الى بيحترموك ويقدروك كتير فياريت تشاركنى وكل

الى يحب فى الحملة دى وعن فكرتها وكل حاجة عنها فى اللينك دة ورجاء تدخل وتشفها امانة وجزاك الله خيرا والمسلمين .
http://rasoulallah1.blogspot.com/

------ يقول...

http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=54706&SecID=211

MaNoOoSh يقول...

انت فينك من زمان يا ميخو